2023. február 18., szombat

Alsóing, vagy olyasmi

Mit csinál az ember, amikor két nappal a tervezett fotózás előtt rájön, hogy a 18. századi alsóingnek használt lenruha nyakkivágása túl magas az új ruhához?

Aha. Pont azt. Újat varr.

Megpróbáltam visszaolvasni, de csak egy futó említést találtam arról a nyári ruháról, amit alsóingnek használtam a 18. századi ruhámhoz. A Facebookon vettem, fehér volt és lenvászon, ez a két dolog már bőven elég ahhoz, hogy valamit megvegyek, ráadásul meglepően hasonlított egy 18. századi alsóingre. Olyannyira, hogy amikor megérkezett és a varrós szobám ajtajában lógott Norbert megkérdezte " mi az?" "Minek látszik? Egy lenvászon nyári ruha." "De nem úgy néz ki, mint egy történelmi alsóing?" "Na látod, szívem, pont ezért vettem meg!" Örömmel viseltem a piros ruha alatt, de, most, ahogy az új ruhát varrtam, láttam, hogy a nyakkivágása magas, kilátszana. Meg, amúgy is régóta akartam egy "rendes" alsóinget varrni.

Még megvolt a vékony len anyagom, amit itt említettem, amit az IloveT-ben vettem, koszos volt gyűrött, de hipóval kimostam. A kisebb darabot az 1860-as ingvállhoz használtam, a nagyobbat erre az alsóingre szántam. 

Megnéztem ugyan az American Duchess- Simplicity 8579 mintáját, de rájöttem, hogy nekem a kisebb csomag van meg :-/ De mégiscsak nagyjából négyzetekből és háromszögekből áll, így vettem a meglévő ruhát/alsóinget meg a mintát, és a kettőből megrajzoltam egy mintát nagyjából az én méretemre.  

Mivel este 10-kor kezdtem és a lehető leggyorsabban végezni akartam vele, nem sok képem van a varrásról (izé, egy sincs). és mivel egyszerű darab, nincs is sok mesélnivaló, de a rendszeres blogolás nevében, tessék:
Szokás szerint a főbb varrásvonalakat géppel varrtam, és kézzel leöltöttem.

Tudom, hogy az igazi franciavarrás, és az ún. "felling" öltés történelmileg hitelesebb, de nem akartam, hogy a gépi varrás bárhol kilátszon- az alsóing belsejében sem. 
Tökéletes betét az ing ujja alatt ("pálha")
Az alsó szélének felhajtása a... akárhogyishívják ezt az öltést (angolul lehet talán "ladder" vagy "hem" vagy ki tudja. Mindenesetre, sok-sok évvel ezelőtt egy kedves kabátomat ilyennel javította meg az anyukám, és azóta is szeretem használni. 
A nyakkivágást ferdepánttal szegtem el, Tudom, hogy tökéletesen autentikus a duplán visszahajtott szegély is, de nekem tetszik, ahogy ezzel a módszerrel szépen kifekszik a felső széle.

Ennyi. Egynapos kaland volt, az összes kézivarrással együtt. Egyszer talán varrok egy ilyen alsóinget teljesen kézzel, csak úgy poénból.

Nincsenek megjegyzések: