2010. március 30., kedd

Farmeres péntek

Végre magyarországon is van egy bolt ahol lehet természetes szálakból készült fonalat kapni. A választék, sajna így is elég behatárolt. De így is legaalább van egy hely, ahol "élőben" lehet malabrigot vagy Noro-t látni, vagy egy kis Manos-t simogatni. Kata a tulaj, járt nálunk párszor a klubban, és megkérdezte tanítanék-e a boltjában kötést? Lehet ilyen felkérésre nemet mondani? úgy egyeztünk meg, hogy eleinte fonalban fizet... Nálam mindig elfér még egy kis fonal nemigaz? Már az első alkalommal, amikor ott jártam beleszerettem a Sublime Organikus merinójának világoskékjébe. Meg a farmerkékjébe. Meg a világoszöldbe. Olyannyira, hogy nem tudtam eldönteni melyiket szeretném... Akkoriban kezdtem egy zoknit kötni Noro silk gardenből, hasonló színekből, és akkor esett le a tantusz. CSÍKOK!!! Rögtön tudtam milyen pulcsit akarok, már csak meg kellett tervezni hogyan öltsem formába,tervezzem meg, ami lelki szemei előtt megjelent. Egyszerű szerkezetű kardigénra gondoltam, egyenletes szélességű csíkokkal, amit széles, bordás, egyszínű passzék tolnak el a világoskék felé.

Valami sportosat szerette volna, az irodai "sportos/farmeres péntekekre", amit fel lehet kapni egy pólóra, vagy akár egy galléros fehér ingre. És legyen meleg, puha, és egy kicsit nőies is. A puhaságot és melegséget adja a fonal (istenem, ha találkoztatok már igazán puha fonallal, ami ráadásul gyapjú). A sportosságot adják a csíkok, és a fentről lefelé kötött raglán konstrukció.A nőiesség a színek, és az enyhe formázás a derékrészen.

A hónalj-rész kötésénél azt a technikát használtam amit akkor találtam ki, amikor jól felbosszantott ahogy tangled yoke és az amelia karöltőjét próbáltam összeölteni (graft). Tudom én hogyan kell kitchener öltéssel bánni, de egy olyan helyen dolgozom, ahol mostanában a hatékonyság, és az egyszerűsítés a jelszó. A varrás nélkül kötött pulcsiknál, akár fentől, akár alulról kötjük, általában minig kell néhány szemet felszedni amikor a törzsrészt egyesítjük, és néhányat amikor az ujjakat kötjük körbe, majd ezeket össze "oltani" (láthatatlanul összeölteni). Miért is kell magamnak extra munkát csinálnom? Így, amikoreljutottam arra a pontra ahol a törzset kellett egyesíteni, és az ujja szemeket egy darab maradék fonalra fűzve félretenni, a fonalat egy kicsit hosszabbra hagytam. A felszedni való szemeket pedig, úgynevezett ideiglenes török kezdéssel (amikor a fonalat egyszerűen a tű köré csavarjuk), ebben az esetben hozzá kell fogni annak a fonalnak a végét is, amelyre az ujja szemeket tettük. És kötni a testrészt tovább.

Amikor az ujjaszemeket szedjük fel szépen kihúzzuk a fonalat, és felszedük az ideiglenesen felszedett szemek másik ívét is. ha túl nagy a luk az ujja és a hónalj szemek között egy szemet még fel lehet emelni.

Voilá!!!Kész a hónalj rész, nincs összevarrás, csak két fonalvég amit egy kicsit szorosabra húzva elvarruk, elvezetünk a fonák oldalon.

a varrás nélküli módszerrel tuttttti biztosan egyezni fog minden csík, miliméternyire:

Az extra széles mandzsetta pedig egy kis modernséget visz bele:

Na, most már csak le kéne ülnöm, és meg/leírni a mintát. Hmm?

Nincsenek megjegyzések: