2012. augusztus 13., hétfő

Mennyit ér?


Úgy egy hónapja fárasztó egyetemi vizsgáról jöttem haza, és csak úgy lazításnak a C und A-ban tettem egy kört. Ahogy az éppen akciós termékeket nézegettem, valamin megakadt a szemem…Egy kardigán…pamutból… horgolt…nem is drága…gyorsan megveszem! De ahogy egyre közelebbről vizsgálgattam, és egyre többet gondolkodtam a kérdésen az egyik kedvenc vesszőparipám találta meg az utat a gondolataimba, és minél többet gondolkoztam, annál dühösebb lettem…

Aki ismer, tudja, hogy mennyire szószólója vagyok a kézimunka értékének, és annak, hogy nem szabad elkótyavetyélni, áron alul adni ezeket a dolgokat, és mekkora szégyennek tartom, hogy nincs a kézimunkának értéke, Magyarországon még kevésbé, mint máshol.

Nézzük csak meg ezt a kardigánt közelebbről. Horgolt. Amennyire szeretem a kötést, a fonást, vagy a hímzést, egy dologgal mindenkinek tisztában kell lennie. Mindezeket gépek is tudják csinálni. A horgolást viszont nem lehet. Nincs olyan gép, ami horgolni tudna, vagy utánozni a horgolást. Ha bárhol olyasmit láttok, ami horgolva van, azt valaki kézzel készítette. Valaki a kezébe vette a fonalat, a horgolótűt, és hurokról hurokra horgolta meg azt a darabot. Nincs más megoldás.

(az információt többek közt ez az oldal a "crochet supplies" bekezdésben, vagy ez a másik erősíti meg .)

Nos, hogy ezt tisztáztuk, nézzük meg, mégis mennyibe kerülne ez a bizonyos ruhadarab, ha…

Mindannyian tudjuk, hogy egy ilyen üzlet legalább 50 százalékos árréssel dolgozik (ha nem többel). Nagykereskedőtől vásárolnak, ahol szintén van árrés. Mindenesetre legyünk optimisták, és vegyük azt, hogy a gyár megkapja a pulóver árának a felét… A gyárat nyitva kell tartani, fizetni az áramot, a vezetőket, a könyvelőket, a csomagolást, és ki tudja még mit. Nem vagyok gazdasági szakértők, senki ne várjon tőlem pontos kimutatást, ezek általános feltevések, leginkább csak a gondolataim alátámasztásaként.

Egy ilyen kardigánhoz körül belül 400-500 grammnyi fonalra van szükség. Nyilvánvaló, hogy a gyártó nem a kiskereskedőtől veszi a fonalat, inkább a termelőtől. (és akkor itt ne is menjünk a fonalgyártás, és kereskedés rejtelmeibe… mint aki maga is fon, tudom mivel jár a fonal készítése…még ha azt géppel is készítik.)

Szóval, azt hiszem, elég gyorsan tudok kötni és horgolni. Nem ipari méretekben persze, de egy hobbi kötőshöz képest szeretem azt gondolni magamról, nem vallok szégyent. Ha semmi mást nem csinálnék, csak napi 10 órát horgolnék, akkor is bele telne vagy 3-4 napba mire egy ilyen darabot elkészíteni. Tegyük fel, hogy valaki, akinek nálam nagyobb gyakorlata van, kétszer olyan gyorsan halad. OK, tegyük fel, hogy túlbecsültem a saját képességeimet, és egy igazi profi úgy 15 óra alatt készül el.

Ha mindezt számításba veszem, kezdek csak igazán elgondolkozni azon, mégis mit kaphat az, aki leül, és valóban meg is horgolja ezt a kardigánt?  Milyen órabért fizetnek neki? És az vajon mire elég???

Csak úgy kezdetnek, ha nekem kellene erre a darabra egy fair trade árat kikalkulálnom, az valahogy így nézne ki:

Fonal: 2000 Ft (ami nagyjából fele a kiskereskedelmi árnak.)

Munka: 15 óra (és, számoljunk csak a minimál bérrel, és ez a munka ugye, ismerjük el,  már legalább kézműves, ha éppen nem is művészi munka) 15 * 500 Ft= 7500 Ft

Ha ehhez hozzáadjuk a gyár/nagykereskedő/üzlet árréseit, mennyibe kellene kerülnie ennek a kardigánnak?

Igen, tudom. Nem vagyok hipokrita, én is hordok adidas cipőt, és más olyan holmit, ami hasonló körülmények között készült. De van egy óriási különbség. Cipőt nem tudok készíteni magamnak, de horgolt/kötött kardigánt igen.

Ez volt az a pillanat, amikor visszaakasztottam a vállfát a helyére és kisétáltam az üzletből. Hogyan várhatnám el bárkitől, hogy értékelje az én munkámat, ha én nem teszem ezt másokkal? Még akkor is ha a világ másik felén él, még akkor is ha soha nem találkozom vele, még csak azt sem fogom tudni ki is az. Senki ne használjon ki egy kézművest az én kedvemért. Ha horgolt kardigánra vágyom, leülök, és elkészítem magamnak. Még akkor is, ha többe kerül. Még akkor is, ha tovább tart.

13 megjegyzés:

Zsófi írta...

Egyrészt maximálisan egyetértek.

Másrészt, ha nem vásárolsz horgoltat, akkor az a valaki a világ másik felén, aki heti egy dollárból él, el fogja veszíteni a munkáját.

Fair trade ide, vagy oda. :-(((

Szerintem az anyagköltség is nagyon alacsony, egy-két százasnyi, a munkabér szintén. 500 Ft-nál biztosan nem kapnak többet azok, akik megtermelik az egészet.

peony írta...

Zsófi, pont az a baj, hogy csak 500 Ft-ot kap. És ha az alapanyag ennyibe kerül, mennyit kap annak a termelője? Aki megfonja (mégha géppel is)???

Annamari írta...

Ezeken én is mindig kiakadok. Már szóvá is tettem én is a blogomon valamikor tavaly... hogy ezen hogy lehet változtatni azt nem tudom. Az, hogy egy ember nem veszi meg ezeket a termékeket, vagy 10 az még nem megoldás. Majd ha senki, akkor talán változni fog. De eljön-e ez valaha?

Hena írta...

Egyetértek, nagyon is.

Viszont létezik horgológép is. Méghozzá többféle típusban. Van amelyik csak zsinórt tud horgolni, van amelyik csak lace szegélyt van ami függönyöket recetechnikával stb. stb. stb.

peony írta...

Annamari, nem hiszem hogy eljön, mert mindig lesz, akit elcsábít ha "olcsó" valami, és ha egyszer megkapta olcsón már többé nem fogja drágán megvenni.
Hena, több internet oldal is
(pl http://crochet.about.com/od/knitting-and-crochet/ss/differences-between-knitting-and-crochet.htm)
vagy
http://crochetwithdee.blogspot.hu/2011/06/crochet-machines.html)
azt az infot adja, hogy márpedig nincs. Van olyan ami utánozza a horgolást (akár a recehorgolást is), de az igazi holgolást nem tudják géppel...

Hena írta...

Én valami kínai gépeket láttam (neten), azt nem tudom, hogy mihez hasonlítanak, de bevallom, el sem tudom képzelni, hogy az olyan nagy üzletláncokban, mint C&A kézzel horgolt kardigánokat árulnának. Utánanéztem, számokban kifejezve csak európában 1490 C&A üzlet létezik, ha mindegyik üzletben csak 4 méretet figyelmbe véve (S,M, L, XL) és méretnként csak 10 db/ üzlet, akkor az azt jelentené, hogy valakik kézzel 59600 db kardigánt horgoltak. Jó, tegyük fel, hogy nem minden országban ugyanaz a kollekció. Mivel német helyen is találkoztam ezzel a kardigánnal, csak a német üzleteket figyelembe véve (498 db) lenne 19920 db. Netes vásárlási lehetöséget nem is vettem figyelembe. Azért ezek a számok szerintem magukért beszélnek... H&M tavaszi kollekciójában is volt egy horgolt boleró, világszerte 2300 H&M üzlet létezik, azért kézzel készítve rengeteg lenne.

peony írta...

Hena, bizony azt mind rengeteg szorgalmas kicsi kezek készítik. Mondjuk sok-sok alulfizetett kínai, vagy indiai kislány...Nekem mindig összeszorul a szívem, amikor ilyesmit tartok a kezemben.

Hena írta...

Nekem is, de pont ezért nem tudom elképzelni, hogy kézzel készülnek. Azért ezek az üzletláncok teljes kommersz hálózatok, tucatruhákkal, mindenböl rengeteg darabbal, ha csak 20 db-ra/ méret szorzod meg, akkor több mint százezer darabról lenne szó, ez nekem a hihetetlen.

A szomszédnömnek a nappalijában van egy horgolt terítö csodaszép, kérdeztem töle, hogy ki készítette, azt mondta, hogy az aldiból van, valami 10 euro volt... megnéztem egészen közelröl, nagyon szép, de nem akarom elhinni, hogy kézzel készült, nem fér a fejembe.

peony írta...

Tudom, hogy nehéz elhinni, de így van. :-( Nekem is beletelt jó időbe mire el tudtam fogadni...de itt európában fogalmunk sincs arról mennyien élnek ázsiában...és hogyan.

CsákniR írta...

Csatlakozom!
Engem nem egyszer Cora parkolóban erdélyiek próbáltak rábeszélni, hogy a gyönyörű hímzett - természetesen kézzel - hatalmas abroszt vegyek meg. Minél inkább igyekeztem lebeszélni arról, hogy leértékelje azt a rengeteg munkát, ami ebben van, annál inkább vitte le az árat. Csakhogy szabaduljon tőle. A szívem szakadt. És az vagy a saját munkája, vagy rokona, ismerőse keze munkája. És mégis! És soha nem volt szívem kevés pénzt adni érte, elegendő meg soha nem volt. Ugyanakkor sajnáltam....

Unknown írta...

Fontos kérdést vetettél fel.... igazságot talán soha nem fogunk tenni. Akárhonnan nézzük kőkemény gazdasági érdekek mozgatják a dolgot, aminek két kimenetele lehet... vagy eljön a pillanat, amikor már nem éhbérért fognak dolgozni az emberek Ázsiában, hiszen Nyugaton nem halunk éhen, ha van munkánk, sőt.... vagy a mi szociális színvonalunkat fogják derékba törni, hogy versenyképesek legyünk az ázsiai árakkal....

Kriszty írta...

Az a baj, hogy ezt meg lehet tenni. :(((

anyahajó írta...

Ugyanezt a kérdést én minden alkalommal felteszem magamnak, amikor gyerekruhákat veszek. Ha megvenném a pólóhoz a jó pólóanyagot, min. 15 euro lenne egy darab. Boltban 7-ért kettőt adnak. Ennek ellenére sajnos nem jön szóba, hogy mindent magam varrjak, mert egyszerűen nincs rá időm, még ha tudnám is. Amellett, hogy frászt kapnék, ha a saját készítésűt második nap leöntenék kakaóval. :)
De sajnos Zsófinak is igaza van, ez az éhbér valakinek a megélhetése.