2016. november 13., vasárnap

Joyride trükkök

Az év elején kötöttem a Joyride kardigánt, ami egy DROPS minta, és itt mutattam be a teljes darabot.
Néhány apróságot változtattam az eredeti mintához képest, DROPS Lima fonalat használtam a Karisma helyett, és a színeken is változtattam egy kicsit.(Megjegyzem, az alpaca tartalmú DROPS fonalak most is akciósak, december végéig, tehát ez a legjobb alkalom egy ilyen darab elkészítéséhez... ez volt a nem fizetett reklám helye ;-) ) Nem írtam túl sokat a részletekről, de kérés érkezett, hogy mutassam meg a fonákoldalát is, hát tessék, néhány tanáccsal kiegészítve.
A kardigánnak kerek, színes mintával kötött vállrésze van. A minta egyszerű, szerintem a színek, és az egyszerű formától olyan kedves, olyan egyszerűen nagyszerű.  
Tessék a minta közelebbről is.
Annak ellenére, hogy a szín nagyobb foltokban jelenik meg, és helyenként akár 14 szem is van a színváltások között, nem intarzia technikával készül, hanem a fair isle, vagy norvégmintással, Nézzétek a fonákoldalát: láthatjuk, hogy a nem használt színt a minta fonákoldalán vezetjük el, a színe oldal felől nézve az élő szemek mögött, a fonákoldal felől az élő szemek előtt.
A szálvezetéses, vagy fair isle technikához. Én két kézzel kötöm. Ehhez egy kicsit gyakorolni kell az "angol" kötést, ahol a fonalat a jobb kézben tartjuk, és úgy "dobjuk" a tű köré.  Nemcsak a google a barátunk, hanem a YouTube is. Tonnányi videót találhatunk szinte bármiről, ez a téma sem kivétel. Ne ijedjetek meg attól, hogy angolul készültek, a képek magukért beszélnek.  Itt van egy videó, ami megmutatja az angol, és a kontinentális stílus közötti különbséget. És itt van egy, ami közelebbről mutatja az angolt. (Ha a keresőbe beírjuk, hogy "two handed fair isle knitting" tucatnyi hasznos videót találhatunk).
Itt van egy, ami megmutatja, hogyan kell két színt kötni két kézzel. Fontos, hogy ne cserélgessük melyik színt melyik kézben tartjuk. Az alapszínt az egyik kezünkben tartjuk, és mindig abban a minta színét pedig a másikban, és mindig abban. Attól függően melyik kézben tartjuk a fonalat, az alulról, vagy felülről vezetődik, ezek hossza egy egészen kicsit eltér, ami azt jelenti, hogy az egyik szín jobban kiemelkedik, hangsúlyosabb lesz. Ez még fontosabb olyan daraboknál, ahol az egészet mintázzuk. Én általában az alapszínt tartom a bal kezemben, ezzel kontinentális módszerrel kötök, és a kontraszt, vagy minta színét a jobb kezemben, ezzel pedig angolosan kötök.
A fonákoldalon elvezetett szálak nem okoznak sok gondot, amíg legfeljebb 5, esetleg max 6 szemet kell átívelnünk. Ennél többnél már gondot okoz, nem mutat szépen, a laza szálak leffegnek, és beleakadhatnak gombokba, ékszerekbe, vagy akár a kezünkbe is a darab használata közben. Rendezettebben mutat, és a fonalvezetés egyenletességén is sokat segít, ha néhány szemenként rögzítjük, vagy "leszőjük" a szemeket. Ennél a közeli képnél látható az apró szürke pöttyöknél, hogyan rögzítettem a petrolkék szálakat. 
Ez egy elég jó videó, és ez is sokat segített. Ha a YouTube-ba a "catching floats in fair isle" vagy "weaving in in fair isle" kereső szavakat írjuk be, egy csomó további hasznos videót találhatunk.
Fontos, hogy ezt a "leszövést" az egymás fölötti sorokban ne ugyanott csináljuk, mert ekkor egy oszlopot alkot, amit a színe oldalon is meglátszik, hanem mindig toljuk el őket pár szemnyire. 

A másik gondot a kardigánnal a gomboláspánt okozta, a minta nem sokat írt arról, mit lehet kezdeni a színes szálakkal. A gomboláspánt szürke, a színes fonalakkal is meg kell fordulni valahogy.
Végül kivezettem a színes szálat a gomboláspánt smelletti szemig, ahol jó szorosan összecsavartam az alapszínnel, mintha intarziát kötnék. 
Ahogy az eredeti bejegyzésnél említettem, ha még egyszer megkötném ezt a pulcsit, a gomboláspántot nem kötném rá, hanem utólag szedném fel hozzá a szemeket az eleje szélénél keresztben.
Mindettől függetlenül ez egy nagyszerű minta, remélem ezek a trükkök segítettek :-)

Nincsenek megjegyzések: