Amit akkoriban nem is hívtak díszmagyarnak. Angolul is nehéz megnevezni, talán az udvari ruha lenne a legjobb, de nem csak az udvarban hordták. Lehetne, ugyan népies ruha is, de igazából nem is népies. Az 1800-as években magyar ruhának, vagy magyaros ruhának hívták, nem díszmagyarnak, és a magyar történelem bizonyos időszakaiban az emberek szerették volna kifejezni szeretetüket és támogatásukat hazájuk, nemzetük iránt, olyan ruhával, amely tipikus magyar jellegzetességeket viselt magán. Néha egyes külföldiek is felvették, hogy kimutassák támogatásukat a magyar nép felé, például Sisi királyné a koronázási ruhájával.
A ruha jellegzetességei, a fűzés az elején, a sujtásos díszítés, a kilátszó fehér alsó réteg, a csipkés ujjak, a csipkekötény, alapvetően ugyanolyan a 17. század közepétől, gyökerei minden valószínűség szerint a reneszánsz öltözékekhez nyúlnak vissza. Ami változik, az többnyire a szoknyák formája, és az alattuk levő támogatás (alsószoknya, krinolin, turnűr, stb), néhány apró részlet, a felsőrész derékvonala. Az alábbi képen a vitrinben egy 18. századi darab, rajtam egy, a 19. század közepét idéző változat van.
Ez a ruha évek óta megvan, de be kell vallanom rendkívüli mértékben nem kedvelem. Valószínűleg, a legnagyobb bűne, hogy nem én készítettem. Egy fiatalember varrta, a ruhaipari iskola, ahova járt, bemutatójára. Engem kért meg, hogy legyek a modell, mutassam be a ruhát, végül én fizettem az anyagot, hosszú történet. Mindenesetre, fiatal barátom bármilyen tehetséges is a varrásban, az általa készített ruhának, hiába mutatós kívülről, rengeteg hibája van.
Szóval a vége az, hogy ki nem állhatom ezt a ruhát. Karácsonykor ugyan felvettem Gödöllőre, de szinte sírva vettem le, hogy nem akarom többet viselni. Értem és látom a szépségét, és miért vonzó, így eldöntöttem, hogy "majd egyszer" valamikor a jövőben készítek egy olyat, amit büszkén viselek, ha találok rá időt, a megfelelő anyagot, stb.
Azonban, amikor a Vigadó-beli fellépésre készültünk, ami egy épület-séta volt, megspékelve az épület történetével, a benne tartott bálok történetével, az akkori báli szokásokkal, megosztottuk a korszakokat a négy szereplő között. Korai viktoriánus, ami Magyarországon a reformkor, az 1860-as évek, a dualizmus, az 1870-es évek, és az 1890-es évek kapott szerepet. Nekem jutottak az 1860-as évek, így egyértelművé vált, hogy tennem kell valamit ruha ügyben.
A TARDIS-kék-és-rózsák ruhámat nem tudtam felvenni, mert a tavalyi nyáron kiderült, hogy kissé "kikaranténoztam", és bár bele tudom fűzni magam, elég kényelmetlen a mostani súlyomhoz. Új felsőrészt terveztem készíteni, de ahogy egyre mélyebben merültünk a kutatásokba, és a tanulnivalókba, kiderült, hogy a magyaros ruha épp az 1860-as években élte fénykorát, olyannyira, hogy újságcikkek szóltak róla, sőt, a Nefelejcs újság kész gyászjelentést adott ki a "franczia" divatnak. Így magyaros ruha kellett- A kék báli ruhám szoknyáját fel tudom venni, így azt nem kellett újat varrnom, ráadásul, amikor az készült, bőségesen vettem anyagot, így elég maradékom volt egy új felsőre.
Most ugyanazt a Truly Victorian szabásmintát használtam, mint a két bejegyzéssel korábbi lila ruhához, bár ahhoz a legkisebb méretet is kicsinyíteni kellett, most meg a nagyobb méretek közül másoltam egyet.
Készítettem próbaradarabot is, ami meglepően jól illeszkedett, csak a derekát és az oldalát kellett igazítani. Általában az ilyesmihez Tilda barátnőm segítségét kérem, de sajnos most nem volt rá idő, így a fiamhoz fordultam. Kristóf 20 éves fiatalember, és bár hozzászokott, hogy az anyja fura dolgokat csinál, és őt is ráveszi néha, eléggé kérdően nézett rám, amikor a kezébe nyomtam egy doboz gombostűt, hogy tűzze rám a cuccot. Végül is úgy találtuk, hogy apró biztosítótűkkel jobban boldogul, és sikeresen meghúzta a szükséges vonalat a háta közepén. Mire a félig összerakott felsőrészt kellett próbálnom, Norbi is itt volt, bár ő sem áll jobban a gombostűkkel, mint Kristóf, de hősiesen megküzdött velük, és kisegített a próbánál.
Sajnos a varrásnál a megoldandó gondokra figyeltem, és arra, hogy időben készen legyek, így elfelejtettem fotózni, de hoztam a kész darabról részletképeket.
A felsőnél igyekeztem kijavítani azokat a hibákat, amelyek a másik ruhánál bosszantottak.
Például nagyon szerettem volna, ha a darab rendesen be van fejezve, el van dolgozva. Belülről éppúgy, mint kívülről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése