2019. szeptember 14., szombat

Regency vagy Napóleon/Jane Austen korabeli nappali ruha projekt, 1. rész: Inspiráció

Most hogy már halára untattam mindenkit a fellépésein képeivel (ó, még nem értem utol magam, de ami késik nem múlik), úgy érzem egy kis figyelemelterelés frissítő lehetne. Az elmúlt két év alatt jónéhány történelmi ruhát készítettem, de a folyamatról nem mutattam meg túl sokat. Úgy gondoltam, ez mégiscsak egy kézimunkás/ kézműves blog ideje ezen változtatni, nem igaz?
A projekt oka az, hogy a csapatunkat meghívták az olaszországi Palmanovába, egy történelmi újrajátszós eseményre, ami a Napóleony háborúk idejébe visz vissza. A szervezők tájékoztatása szerint 1809-ben járunk, amikor a várost a franciák tartották megszállás alatt. A csapatunk a civil lakosságot fogja megjeleníteni (a máshonnan érkező több, nemzetközi katonai hagyományőrző csapat mellett). Ugyan már van egy fehér (tulajdonképpen halvány rózsaszín pöttyös, de ez csak akkor látszik, ha valaki egész közelről nézi), ami oly jellemző a korra, és a kiegészítőktől függően nappali és esti ruhának is használható, és egy fehér alsó ruha plusz egy kék felső réteg esti, báli viseletnek. De nőből vagyok, bármilyen ok jó ok egy új ruhára, ugye?

A ruhához inspirációul használt holmik a megadott időszaknál korábbiak, de az ezüsthajam miatt az idősebb generációt képviselem, felvehetek olyasmit is, ami épp kissé ódivatúnak számít, ráadásul háborús időket élünk, a város megszállás alatt, ki tudja hozzá tudtak-e jutni új holmikhoz vagy alapanyagokhoz.

Amikor először találkoztam a csapattal, akikhez később csatlakoztam (Mare Temporis) épp egy regency/ Jane Austen bálra készültek. Bár azon a bálon nem voltam ott (hosszú történek, máskorra... vagy sohasemre) már az első időktől szerelmes voltam néhány ruhába. Ez különösen a kedvencem volt:
Regency
(1790-1800) dress with fichu at the neckline.  The skirt falls tight pleats into a slight sweep along the hemline.

Ha a korszak ruháit nézegetjük, nyilvánvaló, hogy bár az a bizonyos "fehér ruha" az, ami mindenkinek az eszébe jut a korról, és az apró nyomott minta volt a nagy divat, nagyobb léptékű virágos minták sem voltak ritkák tessék, még egy példa:

fashionsfromhistory:Dress1785-1810Amsterdam Museum #1780s #1790s #1800s #AncienRegimeandGeorgian #FrenchRevolution #18thCentury
(szintén az Amsterdam Museum-ból)

Azonban a legtöbb történelmi ruhám kék, és szeretném, ha a virágos rucim is az lenne... Nézzük találunk-e példát hasonló darabokra? Nos, egy a Pinterestről:
Még egy... egy kattintás elárulja, hogy eredetileg  Gemeentemuseum Den Haag. múzeumban van.
Japon, zogenaamde 'robe tunique', van donkerblauw satijn met liseré-effect en gebrocheerde zijden bloemslingers in diverse kleuren, vermaakt uit robe à la française
És egy utolsó kép, ami bizonyítja, hogy kék alapon virágos ruhák márpedig voltak. 
Dress c. 1810 Wadsworth Athenuem Museum Media: Cotton Credit Line: Costume and Textile Purchase Fund Object ID: 2012.31.2

Hát akkor megyek anyagot keresni, és szabásmintát szerezni. Később találkozunk. 

Nincsenek megjegyzések: