2020. január 31., péntek

Heti babona: Szent Brigid napja, és a megáldott textil

Eredetileg egy másik babonával terveztem ezt a sorozatot elindítani, de valami felbukkant a FB oldalamon:

Ma van Szent Brigid napja, ne felejtsünk el hát kinn hagyni egy kendőt vagy sálat, hogy a szent megáldhassa, amikor elhalad mellette. Az Ír folklórban ezt "Bratog Bridge"-nek hívják, és ezt a különleges textíliát később fejfájás, vagy fájós torok gyógyítására használhatjuk.

Most mehetek, és kereshetek egy kendőt vagy sálat, hogy kitegyem a balkonra.
Néhány évvel ezelőtt, amikor Judit műhelyében az apró virágos kendőmet szőttem, miután befejeztem azt, szerettem volna egy darab, egyszerű lenvásznat szőni. Lenből és selyemből sodort fonalam volt, és egyszerű vászonszövéssel szőttem, azzal a szándékkal, hogy majd valami ruhadarabot szövök és varrok belőle. Még egy tíz centis csíkos sávot is szőttem, amit gallérnak és / vagy zsebfedőnek, vagy ilyesminek szántam. Na persze. ugorjunk az időben előre néhány hónapot, a Mesterségek Ünnepére, ami ugye nemcsak Szent István ünnepére, hanem az új kenyér ünnepére is esik. Kint voltam a vásárban, a szolnoki csapattal, kézzel festett gyapjúimmal és fonalaimmal, és vittem néhány kézzel szőtt kendőt, dekorációnak, köztük ezt a 3,5 méteres lenes darabot. Az események egyik fénypontja a kenyér áldása, amikor minden csapatot két személy képvisel, és egy szép nagy kerek kenyeret visznek, amit megáldanak. A kenyér ugyebár nem lehet pucér, ruhába csomagolják, de abban a pillanatban a csapatunknál nem volt egyetlen tiszta kendő sem, csak az én kézzel szövött anyagom. abba lett hát a kenyér becsomagolva és megáldva, így az én lenvásznam is. Most már nem tudom felszabni, hogy tudnám? egy megáldott darab anyagot?


Nem tudom, miért jutott eszembe ez a történet, hacsak nem azért mert a babonában és a sztoriban is megáldott textília szerepl Hát ez van. tegyetek ki egy darab textíliát a szabadba.


Nincsenek megjegyzések: