2024. június 3., hétfő

Férfi történelmi (reneszánsz) ing

Ez a bejegyzés leginkább dokumentációs célokból írom. Már készítettem történelmi inget a jobbik felemnek, és nem ez sem tér el sokban, bár próbáltam a szabáson javítani. 

Az inget csapattársamnak/barátomnak/táncpartneremnek, Mártonnak varrtam, lenből, amit a Bublákovo - tól vettünk.

Mivel a férfiinget gyakorlatilag többszáz évig nem sokat változtak, ugyanazt a négyzetekből sé téglalapokból álló szabásmintát és elveket használták a varrásukhoz a 15. századtól a 19. század elejéig. 

Ezek a férfiingek a történelmi öltözékek alapjai. A legalsó rétegnek hazsnálták, gyakran még alsónadrág helyett is, elég hosszúak, hogy csak úgy a két comb közé begyűrjék őket, sőt hálóingnek is. Épp ezárt gyakran cserélték és mosták őket (csak kérdezzetek meg egyszer a kisérletről mosdásról és a tiszta ingekről az egyik rendezvényünkön). 

Ezeket az ingeket rendkívül hatékony anyagfelhasználással, négyzetekből és téglalapokból varrták. Az alap szabásmintát Morgan Donner tutorialja és Marci régi inge alapján készítettem. Külön kérdés volt, hogy textilgombokat vagy megkötőket szeretne rá, és ő a megkötőket választotta. 
Szokás szerint a hosszú, belső varrásokat varrógéppel varrtam, az anyag szélét, a gallért és a mandzsettákat kézzel öltöttem le. 
Viszonylag rövid projekt volt, élveztem a munkát, és még azt is sikerült megmérnek, hogy menyi időt vett igénybe (úgy 12-13 órát). 
A modell (a megrendelő) Nagy Márton
A fotókat Varga Norbert @Bodeszphoto készítette.

Nincsenek megjegyzések: